Er is één moment geweest dat ik wenste dat ik twee offertes minder te schrijven had.

Vanaf dag één ben ik ervan doordrongen dat het mijn súper klanten zijn die het mogelijk maken dat ik kan doen wat ik het allerliefste doe. Daarom ben ik elke keer ontzettend blij als iemand een offerte aanvraagt.

Maar tien jaar geleden nam ik een verkeerde afslag. Ik stond met mijn schort voor en recept in de hand klaar om speculaasjes te maken met mijn dochtertje. Het was donderdagmiddag 23 december, de eerste dag van onze welverdiende vakantie. De telefoon ging. Het was een urgente op-de-valreep-vraag van een manager, die leiding gaf aan een team waar de afgelopen jaren veel onrust was geweest.

We belden een uur, waarin hij de situatie kort beschreef aan de hand van mijn vragen én we uitzochten of we een match hadden. Ik werkte mijn aantekeningen uit, maakte een aantrekkelijk verslag en omschreef zorgvuldig mijn aanpak in een offerte. Totale tijdsinvestering 4 uur.

Op 24 december kreeg ik al vroeg het telefoontje. Het gesprek was in één woord geweldig geweest, vooral de échte aandacht die ik voor hem en zijn dilemma had gehad. Geweldig. Ik nam opgelucht en dankbaar een slokje van mijn kaneelthee. Hij was met de offerte naar zijn team gestapt én naar de CEO van het bedrijf. Door de offerte werd eindelijk duidelijk wat er van hem verlangd werd en óók hoe hij zijn team kon helpen. Kortom: probleem opgelost. Exit trainer.

Geweldig.

Vier uur foetsie, weggetypt, voor niets in het rond gestrooid. Geen speculaasjes gebakken, het huis nog schoon te maken, kaarten te schrijven. En, je gelooft het niet, dit was het tweede ‘in één woord geweldig gesprek’ dat ik had mogen voeren in deze laatste wonderlijke winter-week van dit jaar.

Het heeft die dag wel even geduurd voordat ik weer van de kransjes en kaarsjes kon genieten. Maar na een paar uur en drie pakken zakdoekjes hakte ik een knoop door. Lesson learned.

Na een fijne week vakantie ben ik die januari ijverig aan de slag gegaan. Alle kennis en ervaring van de afgelopen twintig jaar en duizenden klanten heb ik samengevoegd, gemixt, gezouten en uitgerold. En daaruit zijn de allerleukste offertes ontstaan. Speciale offertes, omdat ze waarschijnlijk aansluiten bij wat er nodig is op de werkvloer én… als je ze aanvraagt heb je ze bliksemsnel in je mailbox.

Dus deze zomer kun je alle snikhete, zonovergoten, tropische dagen gewoon bij ons terecht.

Wij hebben coaching en training sinds maart weer opnieuw vormgegeven en aangepast op wat er nu nodig is, dus individuele trajecten via telefoon of video én… onze groeps- en teamtrainingen bieden we nu very-blended aan (video’s, online-acties, webinars en… wellicht na de zomer weer een real-life sessie).

Dus als je zit met een vraag voor jezelf of je team, dan blijft het slim en leuk om kort telefonisch af te stemmen zodat je de situatie en je dilemma kunt uitleggen. Daarna stuur ik je, als dat jou en mij zinnig lijkt, één van onze offertes.