efficient werken | stress preventie | lekker werken | goede voornemensStraks staat er weer een heel jaar voor je klaar. Lekker veel kantoordagen waarin je plezier kunt maken met collega’s, een mooie bijdrage aan de samenleving levert, professioneel ontwikkelt en… nog geld verdient ook. Wat een vooruitzicht!

OK, niet iedereen kijkt op deze manier naar zijn of haar broodwinning. Maar stel… stél dat je dat wel zou doen? Dat je extreem tevreden zou zijn met je werk en je zou verheugen op een geweldige nieuw werkjaar?

Hoe krijg je dat voor elkaar? Door vooral veel te laten en minder te doen.

Hoe? Bijvoorbeeld door allereerst extreem goed voor jezelf te zorgen. Transactionele Analyse (TA) gaat voor een groot deel over goed voor jezelf zorgen, waarna je ook weer voor de ander kunt zorgen. Als je goed in je energie zit, kan je ook het allerbeste van je aandacht geven op je werk.

Cheryl Richardson schrijft in haar boek ‘De Extreme Selfcare Methode’ over hoe je in jouw leven plaatst maakt voor jezelf. Geven, delen en voor anderen zorgen zonder zelf je batterij volledig op te laden werkt niet. Daar wordt je moe en uiteindelijk zelfs ziek van.

Naast goed voor jezelf zorgen, helpt het om te zien ‘wat er al is’. Makkie dus, voor wie aanwezig is. Wie steeds maar het gevoel heeft dat het beter, anders, sneller of goedkoper moet kan het grote plaatje uit het oog verliezen. Dus in plaats van je goede voornemens te bedenken, kun je eens een nieuwe strategie kiezen. Bijvoorbeeld de strategie van ‘het is al goed’.

Het is al goed. Nu nog leuker!

Bij het naderen van de jaarwisseling nemen veel Nederlanders te veel hooi op hun vork. Misschien niet in de vorm van geschreven ‘goede voornemens’, maar veel meer in hun gedachten. Eerder op het werk verschijnen, vroeger naar bed, meer sporten, minder geld uitgeven aan spullen die je niet nodig hebt. Hopen op beterschap door jezelf taken op te leggen is vrij vermoeiend.

Als je het dit jaar anders wilt doen, kies dan eens drie kleine, makkelijke, eenvoudige, leuke en lekkere strategieën waar je leven en je werk fijner door wordt. Niet pas over een paar maanden, maar direct. Nu dus.

Onderstaande kleine veranderingen hebben klanten van Office Rescue de afgelopen tien jaar getest op de werkvloer. Het zijn de allerbeste strategieën gebleken en leiden direct naar meer plezier en veel productiever werken met meer kwaliteit.

Welke drie kies jij?

Meer genieten, minder stress.

  • Stop met zinloos praten en ga minder vergaderen: vergader maximaal 1 uur. Als je langer vergadert, zorg dan elke 45 minuten voor een goede break. Blijf in die pauze niet praten, maar beweeg even. En echt lieve mensen: langer vergaderen dan 2 ½ uur is niet productief! Ook niet als je tussendoor je mails gaat verwerken.
  • Doe elke dag iets dat je leuk vindt en waar je naar uit kijkt, zowel op je werk als thuis. Bij die ene collega buurten, een bonbon uit je enorme voorraad Puccini Bomboni in de pauze, even kijken op froot.nl (nee, echt niet doormailen aan collega’s als funmail), lezen in je nieuwe boek (mag ook onder werktijd, niet te lang natuurlijk), luisteren naar muziek, even op je mini-trampoline met een lekker muziekje, naar de stoelmasseur – wat dan ook. Meer leuke dingen doen! Je wordt er fitter, vrolijker én… efficiënter van! Je beste oplossingen zullen juist op die momenten in je opborrelen.
  • Doe de eeuwenoude glimlach-methode: vergeef je collega’s bij voorbaat. De helft van je collega’s te laat in een vergadering? Geen stoel voor je vrijgehouden bij de presentatie? Geen bedankje bij het afleveren van het rapport? Dit is het geheim: het gaat niet over jou. Al deze mensen zijn met hun eigen dingen bezig en zijn er zeker niet op uit om jou dwars te zitten. Glimlach, laat het van je afglijden en omring jezelf met collega’s die attent zijn en jouw inspanningen waarderen. Geef aandacht aan wat je wél wilt, zo houd je bergen energie over! OK, het vergt misschien wat oefening bij bepaalde collega’s. Het boek van Ruiz, ‘De vier inzichten’ kan daar goed in ondersteunen.
  • Werk samen apart. Ook zo’n moeite om juist die laatste hand te leggen aan je verslag? Terugkerende lastige administratieve klusjes? nieuwe strategie zonder goede voornemensTeam-up met een leuke collega en spreek bijvoorbeeld af dat je elke dinsdag van 14:00 tot 15:00 samen werkt. Ja, dat is ook mogelijk als je allebei aan iets anders werkt. Maak het jezelf gemakkelijk. Thee en lekkere snack erbij en samen – apart – aan de slag.
  • Doe één dag niets. En dat doe je elke week opnieuw. Eén dag in de week helemaal niets doen (liever niet tijdens een kantoordag, maar op een vrije dag). In ieder geval niets móeten doen. Niets beloven. Geen e-mail checken, geen was, geen afspraken. Je hoofd compleet tot rust laten komen en je kunt er weer zes dagen tegenaan.

Gezonde rituelen gaan lang mee

  • Start de dag met een grote glimlach en… water: twee á drie grote glazen lauw water bij het opstaan en dan wel 30 minuten wachten voor je ontbijt. Dit is de allerbeste strategie om te ontgiften en hydrateren.
  • Focus op plezier en alles waar je meer van wilt. In plaats van een riedeltje op te zeggen waar ik allemaal dankbaar voor ben, loop ik ’s ochtends naar beneden langs twee prikborden met foto’s, afbeeldingen en quotes waar ik blij van wordt. Mijn favorite: ‘Relax, the Universe is taking care of everything for you today’. Koop de volgende keer dat je bij een boekwinkel staat vijf geweldig mooie ansichtkaarten ‘waar je iets mee hebt’ en plaats die in je zicht op kantoor.
  • Power-planning: start de dag op je kantoor met je agenda-overzicht. Dus niet starten met je e-mail! Als het goed is komt er een tevreden gevoel over je heen zodra je naar je agenda kijkt, omdat je je verheugt op dat wat komen gaat! Zo niet – pas je plan aan. Zorg dat je agenda je herinnert aan alle leuke, uitdagende en inspirerende taken die jij te doen hebt. Niet aan al die dingen waarvan je nu al weet dat je er niet aan toekomt. Op je bureau of in je tas geen briefjes, alarmpjes, notities, A-4 tjes met andere acties. Je hebt één herinneringssysteem, dat is je agenda. Zo breng je rust en overzicht rond je werkplek (zie voor gedetailleerde structuur ons gratis stappenplan).doelgericht zonder goede voornemens

Eten, drinken, pauzeren

  • Je hoeft je koffie niet te laten staan, maar gedurende de dag drink je na elke kopje koffie of zwarte thee ook een glaasje water. Kijk of je fairtrade arabica koffie bijvoorbeeld van Max Havelaar op kantoor kunt regelen, daar zit minder cafeïne in en meer voldoening.
  • Neem veel meer pauze: vier keer op een dag 10 minuten even uit je werkhouding en werk-mind-set (niet beginnen met roken om deze tijd in te vullen). Ga even naar buiten, loop een stukje in je gebouw, haal thee of water. Neem de trap, geef een compliment, blader door een magazine in de wachtruimte, doe een onzichtbare yoga-oefening. Deze 10 minuten haal je ruimschoots in aan efficiency omdat je afstand neemt en je brein weer voedt.
  • Dorst of honger? Als je denkt dat je honger hebt maar het is één of twee uur geleden dat je gegeten hebt, heb je waarschijnlijk dorst. Zeker als je in een gebouw werkt waar de ramen niet meer open kunnen. Dorst in je mond is een vrij laat signaal dat je water nodig hebt. Onze eerste dorstprikkel komt vanuit de maag (zie het boek Water van dr. Batmanghelidj). Lastig te onderscheiden, dus drink gewoon eerst water als je denkt dat je honger hebt. Je hersencellen zullen je dankbaar zijn. Tóch echt honger? Als je honger hebt, kun je minder goed verbanden leggen of problemen oplossen. Eet dan op tijd en niet pas als de vergadering afgelopen is. En kauw je eten alsjeblieft, je maag heeft geen tanden. Een lunchpauze van 10 minuten is geen pauze, maar een opdracht.
  • Eet iets dat je ook écht super lekker vindt en… dat je ook op langer termijn (lees: over 30 jaar) ondersteund. Groenten, salade, goede granen, vis. Als je toch in de rij staat bij de zoute soep, de vette snack en het witte broodje ‘gezond’, vraag dan naar groen en gezond voedsel. Dit is de brandstof die er voor moet zorgen dat je straks achter je computer weer het beste van jezelf gaat geven. Onbegonnen zaak? Maak dan thuis je top-lunch en vind een paar super goede, snelle recepten die je afwisselt en waar je niet steeds over na hoeft te denken. Wel eens gehoord van rauwe chocolade, inca berries, sprouted almonds, chaga thee? Zie je wel, nog meer lekkers om uit te proberen. En van al deze lekkernijen kun je beter nadenken. Win, win situatie!

Je kunt nu drie van deze strategieën kiezen en uitproberen. Makkelijk, snel en vrijwel direct minder stress. Neem een week of vier de tijd om écht te voelen wat het effect is en voor je het weet heb je er een gezonde gewoonte bij, zomaar, zonder moeite.

Een heel fijn, relaxt, inspirerend nieuwjaar toegewenst. Zonder goede voornemens!