“Was het leuk op school moppie?” vroeg ik mijn dochter een héle tijd geleden, in de tijd van slabbetjes, Disney-bestek en voorlezen na het eten.

“Hm, hm. Ik had Chinese les.”

“Wauw, Chinese les? Van wie dan?”

“Juf Chi Chi, mama.”

“Tjonge”

Terwijl ik avocado, spinazieblaadjes en kleine plakjes geitenkaas zó rangschik dat het anno nu Instagram-post-waardig zou zijn, gaat er van alles door mijn hoofd.

Van juf Chi Chi had ik nog niet gehoord. En ik weet dat het een ondernemende school is, maar Chinese les, hallo zeg! Ze is net met cijfers en letters bezig.

“Jee, wat leuk en…eh…. Hoe lang heb je dat al?”

“Al héél lang. In de klas daarnaast heb ik les”.

Mmm, dat moet de parallel klas dan wezen, dacht ik. Best een prestigieus plan voor kinderen in groep 2. En ze moeten al zo veel. Jammer dat ik daar niets over gehoord heb vorige keer tijdens het halfjaarlijks gesprek. Dat waren weer tien minuten met niets nieuws. Juf vertelde dat ze een ‘lekkere’ zesjarige is. Prima met de andere jongens en meisjes meedeed, en vaak lekker rustig voor zich uit zat te koekeloeren. Je had geen kind aan haar.

Drie weken na de spinazie-kaas-taart hielp ik juf in de klas met het knutselen van een magische ketting. De tafeltjes in groepjes bij elkaar gezet, en in het midden de magische middelen. Ongekookte grauwe penne-pasta, stukken lint en vierkante lapjes stof. Pasta rijgen, en precies in het midden dat samengevouwen lapje stof geknoopt waar je ‘je beste wens voor de wereld’ in moest fluisteren. Mijn dochter, die niet begreep waarom je nou juist die wens zou willen opsluiten, reeg dapper door. Fluister jij je wens maar de vrijheid in, stelde ik haar gerust, niemand die het ziet.

Tussen het bijvullen van touw, pasta en lapjes stof door, vroeg ik aan juf hoe het ging met de Chinese les.

De juf wist van niets. Wáár had Mirthe Chinese les? Nou, op deze school, zei ik. In de parallel klas waarschijnlijk? Het was een raadsel voor juf. Maar bij mij ging een belletje rinkelen.

Mirthe vertelde later thuis met een ernstig gezicht: “Ik heb wél Chinese les hoor. Er zit een deurtje in onze klas. En als ik daar naar binnenga, is daar juf Chi Chi met thee en koekjes. Dan krijg ik Chinese les en dan leer ik nieuwe liedjes en leuke spelletjes”.

Aha.

Mirthe kreeg inderdaad Chinese les. In haar hoofd. Dat gaf haar afleiding en uitdaging, leerde ik later. Zodat ze verder ‘lekker rustig’ in de klas kon blijven zitten. Voor zich uit kon koekeloeren terwijl de juf iets uitlegde dat te lang duurde of dat ze saai vond.

Niets ten nadele van de juf. Ik ben dol op onderwijzers in alle vormen en maten. Iedereen die zich tussen 33 kinderen dag in dag uit weet staande te houden, verdient een gouden medaille. Nee, twee!

Het gaat mij om dat deurtje naar een andere werkelijkheid.

Dat deurtje in je hoofd, dat tijdens een zoom-meeting, of een super-saai gesprek met je collega toegang geeft tot een andere wereld. Een wereld waar je gezien en gehoord wordt. Die interessanter is, leuker, en waar je nog iets leert.

We hoeven ons gelukkig niet meer op school te vervelen, maar als je te vaak ‘moet blijven’ zitten in een zoom-meeting, presentatie of vergadering, dan kan dat net zo goed killing zijn voor je plezier.

Er is natuurlijk iets te zeggen voor ‘wachten op de ander’, doen wat goed is voor de groep, rustig luisteren en meedoen met de rest en ondertussen je gedachten laten gaan. Maar je weet het precies wanneer het niet meer goed voelt. Dat gevoel van ‘wat ben ik hier aan het doen’.

Dus voordat je ontsnapt naar Chinese les, gaat uitknobbelen hoeveel extra vrije dagen je opgebouwd hebt, of fantaseert over de constructie van je volgende spinazietaart… soms is het echt slim om in actie te komen en je situatie aan te pakken.

Bijvoorbeeld om te onderzoeken hoe je werk leuker, uitdagender en fijner kan. Wil je dat ook leren? Zodat je je energie bewaart, trouw blijft aan je eigen waarheid en topprestaties neerzet vanuit inspiratie en plezier?

Onze top-coaches begeleiden je enthousiast langs onze Werkplezier-Route: een uniek model waarmee je je overtuigingen en waarden onderzoekt en op een positieve manier shift naar een compleet andere verbinding met je werk. Hier lees je meer over ons coachingsaanbod.