Meer leuke dingen doen, eerder naar bed, op de fiets naar het werk en gezonde salades bij de lunch. Maar, volgens recent onderzoek van Arbo Unie onder 90.000 werknemers neemt de stress alleen maar toe.

Volgens TNO hebben een miljoen Nederlanders last van werkstress en burn-out klachten. Een reden dat de werkstress toeneemt is de hoeveelheid informatie waar we elke dag mee te maken hebben en die waarschijnlijk zal blijven groeien. Een belangrijke reden dat werkstress niet afneemt is dat de meeste stressmanagement-programma’s gericht zijn op het vergroten van de belastbaarheid door middel van activiteiten buiten het daadwerkelijke werk om. Dan leer je wel dweilen, maar met een open kraan!

Een reden dat de werkstress toeneemt is de hoeveelheid informatie waar we elke dag mee te maken hebben en die waarschijnlijk zal blijven groeien. Een belangrijke reden dat werkstress niet afneemt is dat de meeste stressmanagement-programma’s gericht zijn op het vergroten van de belastbaarheid door middel van activiteiten buiten het daadwerkelijke werk om. Dan leer je wel dweilen, maar met een open kraan!

Als je vaker met je leidinggevende spart, meer sport, eerder naar bed gaat en beter eet, kan dit zeker een positief effect hebben. Je voelt je beter, je energie neemt toe. Maar vroeg of laat is de yogales, het gesprek, je pauze of je weekeind voorbij. Natuurlijk is het belangrijk om te leren ontspannen in een relaxte omgeving.

Maar hoe blijf je energiek, gezond én ontspannen in een omgeving waarin er wél iets van je verwacht wordt?

Want hoe heerlijk de vakantie, stoelmassage of pauze ook was, je wordt al snel weer meegezogen in de hectiek van de dag. En dan? Dan zul je tóch weer aan je bureau, achter je mail of in de drukke kantoortuin moeten functioneren. Uiteindelijk is het de kunst om ondanks achterstanden, deadlines, piekbelasting en achtergrondgeluiden van je collega’s gewoon relaxt en ontspannen een topprestatie neer te zetten.

Ontspannen midden in de hectiek, hoe doe je dat?

Ik spreek managers en professionals die in het verleden burn-out of overspannen zijn geweest en dat een volgende keer willen voorkomen. Ze gaan vaker op vakantie, sporten meer, eten gezonder – maar op de werkplek ervaren ze nog steeds dezelfde stress.

David Allen (auteur van o.a. ‘Making it all work’) schrijft in elk van zijn boeken wel ergens tussen de regels: zonder helder plan en efficiënte rituelen creëer je in dynamische situaties alleen maar meer chaos. Wil je meer rust en ruimte overhouden? Het zijn je eigen gedachten én acties (en hoe je die optimaal inzet richting je gewenste resultaat) die daarvoor gaan zorgen.

Inzicht krijgen in je situatie, beter voor jezelf zorgen, een ander perspectief uitproberen… Dat noemen wij ‘Kernwerk’, omdat je werkt aan jezelf. Bij de Office Rescue methode is dat ook de eerste stap. Maar waar de meeste programma’s ophouden, gaan wij verder. Want met inzicht en acceptatie alleen red je het niet in de kantoorjungle.

Wie van zijn werkstress af wil komen, heeft naast inzicht en energie nóg iets nodig. Namelijk de juiste tools voor op de werkplek en een werkstructuur waarbinnen je deze tools gebruikt. Dit zijn niet de high-tech oplossingen, maar een strategie waarop je zélf (in je hoofd) met de informatie omgaat. Wie handvatten krijgt om midden in het stressmoment op de werkvloer een nieuwe beslissing te nemen, kan leren ontspannen in een ogenschijnlijk stressvolle situatie. Ontspannen ondanks werkdruk, werkachterstand of 300 nieuwe e-mails. Zodat je gedurende de werkdag je energie bewaakt en fit en vrolijk naar huis gaat.

Wil je ook leren hoe je voor eens en voor altijd grip kunt houden op je leven en je werk?

> Download ons gratis e-book: ‘Elke dag een Topdag!’