Stress is hot. Heel Nederland heeft het over werkstress en hoe schadelijk het is. Natuurlijk heb je stress ook nodig om te groeien en in noodsituaties te kunnen handelen. Maar over chronische stress zijn we het eens: je wordt er ziek van. En bovendien levert het niets op: je werkt minder efficiënt en levert ook nog eens minder kwaliteit. Maar wat je ook doet, ga je daar vooral niet nóg drukker om maken!

Het is een echte kunst om uit de vicieuze stress-cirkel te blijven. Je maakt je zorgen over fouten die je zou kunnen maken, en daardoor maak je fouten. Je verplaatst een lastige taak naar volgende week en vindt dat je een uitsteller bent. Je werkt tot laat aan een project en geeft jezelf op je kop dat je die klus zo onderschat hebt. Stress, op stress, op stress.

Het is lastig genoeg om alles rondom je functie in goede banen te laten leiden, zonder dat je jezelf steeds naar beneden haalt. Natuurlijk gebeuren er af en toe stressvolle dingen op de werkplek, zoals een project dat misloopt, een collega die je dwarsboomt of een kop koffie die over je toetsenbord gaat. Maar het zijn vooral onze gedachten over ons eigen inefficiënte gedrag die zorgen voor de ‘stress-op-stress’, waardoor je in een vicieuze cirkel beland.

Te veel stress leidt tot emotionele uitputting. Tijd om uit de vicieuze stress-cirkel te stappen.

Het ligt niet aan jou. Je mist geen discipline en aan je inzet ligt het ook niet. Wat is er dan aan de hand? Inefficiënt gedrag, zoals fouten maken, taken uitstellen, niet kunnen concentreren of regelmatig overwerken, heeft maar drie oorzaken.

Oorzaak #1: Je mist informatie 

Stel dat je nooit hebt geleerd hoe je nou écht je optimaal gebruik maakt van je agenda. Of hoe je efficiënt vergadert. Hoe je je dag indeelt, hoe je je dag het beste start, hoe je iemand onderbreekt, omgaat met lastige mensen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Heeft iemand je weleens uitgelegd en voorgedaan hoe je het beste je e-mail verwerkt? Eigenlijk best knap dat je op je eigen houtje zo ver bent gekomen, toch?

Oorzaak #2: Een extern obstakel

Er speelt zich iets af in je omgeving, dat een obstakel vormt als het gaat over efficiënt en stressvrij werken. Je hebt bijvoorbeeld een collega die je steeds moet helpen, je werkt in een compliment-arme werkcultuur of je zit met je team in een reorganisatie. Een computer die vastloopt, vier uur reistijd naar je werk en een onrealistische takenlijst zijn voorbeelden van obstakels. Die nieuwe baan, een kindje dat de hele nacht wakker is of de zorg voor je ouders die je op je genomen hebt, noemen we liever een externe realiteit. Begrijp je waar ik naar toe wil? Iets blijvends of tijdelijks waar je een deel van je kostbare energie, tijd een aandacht in investeert.

Oorzaak #3: Een intern obstakel

Dit zijn misschien wel de lastigste, omdat we ze niet altijd zien. Dit zijn je bewuste en vaak onbewuste overtuigingen en gedachtes. Geen nee kunnen zeggen, geen heldere doelen hebben, denken dat je alles aankunt, of denken dat je nergens in uitblinkt. Het gevoel hebben dat je tekort schiet, of dat je je moet gedragen zoals iedereen. Deze onbewuste overtuigingen en gedachten bepalen voor een groot deel hoe je je voelt en wat je gaat doen. Hoe kom je erachter welke belemmerende gedachten en overtuigingen jij hebt? Je gelooft het misschien niet, maar bepaalde overtuigingen zie je in alles terug. In de manier waarop je praat, je agenda indeelt, omgaat met lastige situaties. Een overtuiging hoeft niet altijd hardnekkig te zijn en het zal je verbazen hoe veel ruimte, tijd en energie er ontstaat als je er mee aan de slag gaat.

Herken je jouw situatie in één van de bovenstaande drie obstakels?

Alle voorbeelden die ik noemde staan garant voor een flinke dosis stress met alle uitgestelde projecten, dubbelle afspraken, vergeten taken en fouten die daarbij horen. Tenzij je er op een positieve en constructieve manier mee om gaat.

De eerste stap heb je al gemaakt – je gaat eerst bepalen waar de schoen wringt. Pas als je de vinger kunt leggen op de oorzaak van je gedrag, kun je ook iets gaan doen aan de oorzaak.

Mis je informatie? Zorg dat je de juiste informatie tot je neemt. Download ons gratis e-book waarin we een aantal van de beste timemanagementtechnieken met je delen in de vorm van een krachtig weekprogramma.

Denk je dat er een extern of intern obstakel oorzaak is van je stress op de werkvloer? Ook daarbij kan onze minicursus helpen, maar ik raad je ook aan om je situatie eens onder de loep te nemen met iemand die je vertrouwd. Ga eens in gesprek met je leidinggevende, een fijne collega, of neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.